Ryanair, oglosil szczególowy plan swojej nastepnej rewolucji. 16 marca 2006 roku Ryanair wprowadza cala game zmian, majacych na celu podniesienie jakosci uslug i zadowolenia pasazerów:
1. wszystkie ceny zostaja permanentnie obnizone o 9 proc. (równowartosc 2,5 funta szterlinga lub 3,5 euro),
2. wszyscy obywatele Unii Europejskiej podrózujacy z bagazem podrecznym beda mogli odprawic sie w internecie i nie przejmowac sie kolejkami na lotnisku
3. ci sami pasazerowie beda traktowani priorytetowo przy wyjsciach na stanowiska lotów, co dodatkowo zmniejszy uciazliwe kolejki przed wejsciem na poklad samolotu,
4. osoby rezerwujace swój bilet po 16 marca beda mogly zabrac lacznie 30 kg bagazu (w porównaniu do obecnych 25 kg): 10 kg ze soba, 20 kg do odprawy, co pozwoli znacznie obnizyc dodatkowe oplaty bagazowe, oraz
5. wszyscy pasazerowie podrózujacy z odprawianym bagazem, którzy zarezerwuja bilety po 16 marca zaplaca równowartosc 2,5 funta (3,5 euro) od sztuki rejestrowanego bagazu, jezeli zarezerwuja swój bilet przez internet lub 5 funtów (7 euro) od bagazu, jezeli beda kupowac bilet dopiero na lotnisku.
Skutkiem tych zmian, 25 proc. pasazerów Ryanair, którzy obecnie podrózuja tylko z bagazem podrecznym, skorzysta z nizszych cen, uniknie trudów wystawania w kolejkach przy odprawie czy przy wyjsciu na stanowisko lotu, nie bedzie takze subsydiowac wydatków pasazerów majacych bagaz podlegajacy odprawie. Kolejne 50 proc. pasazerów Ryanair (podrózujacy z jednym odprawianym bagazem) nie odczuje zadnej zmiany w kosztach przelotu, poniewaz redukcja ceny biletu o równowartosc 2,5 funta równowazy oplate za bagaz, gdy rezerwacja dokonywana jest przez internet. Ten segment pasazerów skorzysta ze znacznie krótszych kolejek do odprawy, dzieki temu, ze znaczna liczba osób bedzie sie teraz odprawiac przez internet. W koncu ci, którzy obecnie podrózuja z wieksza iloscia odprawianego bagazu zaplaca o równowartosc 2,5 funta wiecej, ale równiez skorzystaja z krótszego czasu oczekiwania na odprawe i beda zachecani do ograniczania ilosci odprawianego bagazu, dzieki czemu zmiany w taryfikacji i dla nich stana sie neutralne.
Dziewiecioprocentowa redukcja cen Ryanair z dniem 16 marca nie odbije sie ujemnie na dochodach przewoznika. Mniejsze przychody ze sprzedazy biletów i zwyzka oplat bagazowych bedzie kosztowac Ryanair ponad 100 milionów funtów rocznie. Jednak nizsze ceny beda stymulowac wzrost liczby pasazerów i dodatkowo powieksza obecna 50 proc. róznice sredniej ceny biletów Ryanair wobec cen „naszej drogiej konkurencji”, jak np. Easyjet. Spodziewamy sie, ze zastosowane srodki, a w szczególnosci mozliwosc odprawiania sie przez internet i priorytetowe traktowanie na lotnisku, sprawi, iz coraz wiecej klientów Ryanair bedzie podrózowac z bagazem podrecznym, do 10 kilo.
Korzyscia z tych inicjatyw bedzie dla Ryanair mozliwosc znacznego obnizenia kosztów lotniskowych i handling’owych. Wierzymy, ze od 40 do 50 proc. pasazerów szybko przestawi sie na korzystanie z uslugi internetowej odprawy i priorytetowego traktowania. Pozwoli to Ryanair zredukowac liczbe stanowisk odprawy, sal bagazowych i innych pomieszczen handling’owych, które jestesmy zmuszeni wynajmowac na wiekszych lotniskach. Takze dzieki nowym inicjatywom, istotnie zmniejszy sie ilosc personelu pracujacego przy odprawie i zajmujacego sie bagazami, potrzebnego do obslugi poszczególnych lotów. Ryanair przewiduje minimalne zwolnienia, jednak porównywalny poziom zatrudnienia bedzie niezbedny dla obslugi coraz wiekszej liczby pasazerów. Wierzymy, ze obecne koszty lotniskowe i handling’owe zostana zredukowane przynamniej o 10%, co przelozy sie na oszczednosci rzedu 30 milionów funtów rocznie. Tylko te oszczednosci równaja sie 10% zysku netto Ryanair w obecnym roku finansowym.
Ryanair |