Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT przedstawił wyniki operacyjne i finansowe za trzy kwartały 2007 roku. Przychody spółki w ujęciu narastającym wyniosły 2,29 mld zł i wzrosły o 7% wobec analogicznego okresu roku ubiegłego. PLL LOT zanotowały także wysoką dynamikę wyników finansowych: zysk na działalności podstawowej wzrósł o 415%, a zysk operacyjny zwiększył się o 160%. Wynik netto za trzy kwartały wyniósł 143 mln zł, co oznacza wzrost o 66%.
Poprawa przychodów i wyników finansowych PLL LOT została osiągnięta na wyjątkowo trudnym rynku, głównie dzięki dyscyplinie kosztowej i bardzo dobremu programowi rozwojowemu. W 2007 roku następował dalszy wzrost udziału w rynku tanich linii lotniczych (do 50%), dynamicznie rosły także ceny paliwa, generując w PLL LOT koszty wyższe o około 56 mln. Dodatkowy wpływ na wyniki miała umacniająca się waluta polska: ponad 25% wpływów LOTu jest realizowana w USD, a aż 34,8% w Euro.
„W październiku zaprezentowaliśmy założenia nowej, czteroletniej strategii dla LOTu, jednak działania zmierzające do zdecydowanej poprawy sytuacji spółki podjęliśmy znacznie wcześniej. Prezentowane dzisiaj wyniki finansowe są wymiernym efektem naszych działań. Widoczny jest wyraźny wzrost przychodów, osiągnięty na bardzo trudnym rynku i w warunkach ogromnej konkurencji. Znaczący wzrost liczby pasażerów wskazuje, że podejmowane działania mają słuszny kierunek. Jednocześnie narzuciliśmy sobie restrykcyjną dyscyplinę kosztową – stąd wyniki finansowe zanotowały tak wysoką dynamikę wzrostu. Uważam, że trzycyfrowe przyrosty zysku wobec zeszłego roku to ogromny sukces” – powiedział Piotr Siennicki, prezes zarządu PLL LOT.
W ciągu trzech kwartałów 2007 wzrosła liczba zrealizowanych połączeń (o 7%, do 67,50 tysięcy), na co zdecydowanie wpływ miało uruchomienie przelotów do nowych destynacji z Warszawy oraz z innych miast polskich. O 10% zwiększył się także wskaźnik RPKM (wykorzystane pasażero-kilometry), który za trzy kwartały 2007 osiągnął poziom 5,8 tys. Systematycznie wzrastała liczba pasażerów wybierających linie lotnicze LOT: w stosunku do poprzedniego okresu było to o 459 tysięcy osób więcej (16%). Zwiększa się też poziom zapełnienia miejsc, który na koniec września 2007 wyniósł już 76,3% (w roku 2006 wskaźnik ten osiągnął 74,8%).
„Jeszcze w ubiegłym roku spółka notowała stratę na działalności podstawowej, która na koniec 2006 sięgnęła aż 43 mln zł. Natomiast w ciągu 9 miesięcy 2007 uzyskaliśmy wynik na poziomie 83 mln zł. Planujemy, że na koniec roku zysk na działalności podstawowej wyniesie około 50-60 mln zł. Poprawę zanotowaliśmy także we wszystkich kluczowych wskaźnikach ekonomicznych” – dodaje Piotr Siennicki.
W 2007 roku wskaźnik ROIC (zwrot z zainwestowanego kapitału) osiągnął wzrost aż o 621%, poprawie uległ wskaźnik płynności bieżącej (do bardzo dobrego poziomu 1,3), spadł natomiast wskaźnik zadłużenia (do bezpiecznej wartości 73%).
W październiku 2007 Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT przedstawił założenia nowej strategii na lata 2008-2012. Opiera się ona na zwiększeniu efektywności oferty w ramach siedmiu głównych filarów. Spółka planuje m.in. ujednolicenie floty, pozostawienie dwóch marek w Grupie LOT, rozwój połączeń w kierunkach wschodnich (m.in. Rosja, Ukraina) oraz wzrost sprzedaży internetowej do min. 40% w 2012 roku. Zarząd zakłada także upublicznienie spółki na GPW w Warszawie jeszcze w 2008 roku i przekroczenie 200 mln zł zysku netto w 2012 roku.
LOT |