|
Wyniki ruchu lotniczego Grupy Austrian Airlines za rok 2007.
Prezes Alfred Ötsch tak skomentował wyniki roczne: „liczba 10,8 miliona pasażerów przewiezionych przez nas w 2007 r. oraz wyższy niż w roku ubiegłym wskaźnik wykorzystania miejsc pokazują, że trzymamy właściwy kurs. Zgodnie z planem udało nam się w pełni skompensować ograniczenia na trasach międzykontynentalnych dzięki poszerzaniu segmentu tras krótkich i średnich. W 2008 r., będziemy nadal koncentrować się nie tylko na przyjętej strategii koncentracji na wschodzie – Focus East, polegającej na obsłudze nowych portów i zagęszczaniu sieci istniejących połączeń na wschodzie, ale też na ofensywie usługowo-jakościowej, w ramach której na jesień br. zaplanowaliśmy wprowadzenie Premium Service – serwisu najwyższej jakości.”
Nadal poszerza się segment obsługi krótkich i średnich tras
Przy około 8,2 miliona pasażerów w lotach rozkładowych, Grupa Austrian Airlines ogłosiła znaczny wzrost w segmencie tras krótkich i średnich za rok 2007. W porównaniu do roku ubiegłego wyniósł on 8,4%. Zwiększenie dostępności o 8,5% (mierzone przy pomocy wskaźnika ASK czyli dostępnych pasażerokilometrów) zostało zrównoważone przez nieproporcjonalnie wysoki wzrost dochodów (w RPK czyli dochodzie z pasażerokilometra) – aż o 11,1%. Na skutek powyższego, wskaźnik wykorzystania miejsc zatrzymał się na poziomie 67,7%, wzrastając o 1,6 punktu procentowego w stosunku do wyników z 2006 r.
Austrian poinformował też o wzroście liczby pasażerów na trasach krótkich i średnich w grudniu 2007 r.; wystąpił tu znaczny przyrost ilościowy – o 8,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wskaźnik RPK w lotach rozkładowych był o całe 11,6% wyższy niż w 2006 r., a wartość ASK zwiększyła się o 10,7%. Wynikający stąd wskaźnik wykorzystania miejsc wyniósł 63,6%, co oznacza wzrost o 0,5 punktu procentowego w ciągu roku.
Udane równoważenie potencjału międzykontynentalnego na rynku
W 2007 r. Austrian przewiózł około 1,3 miliona pasażerów na międzykontynentalnych trasach rozkładowych, to jest o 16,4% mniej niż w 2006 r. Ów planowany spadek był spowodowany właśnie zakończonym planowanym przekształceniem segmentu lotów międzykontynentalnych. Pomimo zmniejszenia dostępności (mierzonej w ASK) o planowane 28,0%, popyt mierzony w RPK spadał wolniej – o 25,2%. To pozwoliło na znaczną poprawę wskaźnika wykorzystania miejsc na pokładach lotów międzykontynentalnych w porównaniu z 2006 r. Zanotowano tu wzrost o 3,1 punkta procentowego osiągając 82,2%.
Podaż miejsc (ASK) na wybranych trasach międzykontynentalnych została w grudniu obcięta o 38,3%, a odpowiadający im spadek przychodu (RPK) wyniósł 38,0% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Zmiany te przyniosły dalszą poprawę – o 0,4 punktu procentowego wskaźnika wykorzystania miejsc, który obecnie kształtuje się na poziomie 77,1%.
Loty rozkładowe (trasy krótkie/średnie oraz międzykontynentalne) na poziomie wyższym niż w 2006 r.
W 2007 r. Grupa Austrian Airlines przewiozła około 9,5 miliona pasażerów na pokładach rejsów rozkładowych, co oznacza wzrost liczby przewiezionych osób o 4,2% w porównaniu z analogicznym okresem 2006 r. Biorąc pod uwagę dane zagregowane, dostępność (ASK) w rejsach rozkładowych zmniejszyła się o 13,9% w stosunku do 2006 r. Natomiast wynik mierzony w RPK na pokładach rejsów rozkładowych spadał wolniej, bo tylko o 12,7%, osiągając mimo tego wartości poniżej zeszłorocznych. Skutkiem powyższego, wskaźnik wykorzystania miejsc na trasach rozkładowych wzrósł o 1,0 punkt procentowy względem 2006 r. i wynosi obecnie 75,1%.
W grudniu 2007 r. Grupa Austrian Airlines powitała około 695.000 pasażerów na pokładach swoich rejsów rozkładowych, co oznacza zwiększenie o 2,2% w porównaniu z grudniem 2006 r. Równolegle do zmniejszenia dostępności na pokładach rejsów rozkładowych (ASK, zgodnie z planem, o 19,5%,) przychód (RPK) spadł o 21,2%. W grudniu wskaźnik wykorzystania miejsc wyniósł 70,0%, czyli kształtował się nieco poniżej (o 1.5 punktu procentowego) wartości ubiegłorocznej.
Właściwe pozycjonowanie segmentu czarterów w 2007 r.; poprawa wskaźnika wykorzystania miejsc
W 2007 r., wskaźnik wykorzystania miejsc w ruchu czarterowym wzrósł o 1.3 punktu procentowego w porównaniu z 2006 r., osiągając 78,6%. Chociaż w 2006 r. kilka regularnie wykonywanych międzykontynentalnych czarterowych działało już od listopada, w 2007 r. cotygodniowe loty do Punta Cana rozpoczęły się dopiero 19 grudnia, co przyniosło strukturalny spadek wskaźnika wykorzystania miejsc.
Zmniejszenie ilości pasażerów w tym segmencie w 2007 r. było po części skutkiem zmian strukturalnych (dane porównawcze za 2006 r. uwzględniały Slovak Airlines), a częściowo planowego zmniejszenia dostępności wdrażanego na trasach średnich i międzykontynentalnych dążącego do podniesienia rentowności. W sumie w 2007 r. do lotów czarterowych wykorzystywano o cztery maszyny mniej niż w 2006 r. Dwie z nich przeniesiono na trasy rozkładowe, a pozostałe dwie to własność Slovak Airlines. Mimo trudnego roku, dostępnością lotów czarterowych zarządzano bardzo dobrze, co pozwoliło z powodzeniem równoważyć niekorzystne tendencje rynkowe.
Austrian Airlines |
|